רוצה ללמוד את תחום הביוטי? מגיע לך

שלא יגרד לכם

כל מוצר איפור או טיפוח מגרד לכם? איך תדעו אם זו אלרגיה או סתם רגישות ולמה זה חשוב?

גם אם אתם משתמשים במוצרים מהמותגים הכי נחשבים והכי גבוהים, יש אפשרות שתפתחו אליהם אלרגיה וזה ממש לא בשליטתכם, כמו גם לא באשמת היצרנים.

הרַגֶּשֶׁת (כך מכונה האלרגיה בעברית תקנית), היא תגובה לא צפויה של גוף האדם אל חומרים, אשר בדרך כלל אינם מעוררי מחלות. מדובר בתופעה בה המערכת החיסונית "מתעוררת" על מנת להילחם בגורם אשר לכאורה מסכן אותה, מה שבא לידי ביטוי ביצירת דלקת מקומית, אדמומיות, כאב, גירוד, פריחה, חום או כולם גם יחד.  התגובה האלרגית הינה סוג של  "הפעלה לקויה" של מערכות הגוף, עקב התייחסות לחומרים תמימים ובלתי מזיקים כאילו היו "אויב" של הגוף. במילים אחרות: הגוף מתעורר ונלחם באופן שגוי בחומר אותו זיהה בטעות כ"אוייב".

היום כבר ידוע כי לחומרי גלם שונים בתעשיית היופי  יש פוטנציאל שונה כמעוררי אלרגיה. חברות האיפור והקוסמטיקה המתקדמות מקפידות להשתמש בדרך כלל במרכיבים אשר פוטנציאל האלרגיה שלהם הוא נמוך ככל האפשר, זאת מתוך כוונה להקטין ככל האפשר את מקרי האלרגיה. מאידך, לא ניתן להעלים את התופעה כלל מהסיבה הפשוטה שטרם הומצא חומר אשר יהיה חופשי לחלוטין מסיכוי זה.

לאלרגיה לוקח זמן להתפתח והיא מתרחשת רק לאחר חשיפה ממושכת לחומר מסוים. בהחלט ייתכן מצב בו השתמשתם  במוצר מסוים במשך שנים ללא כל בעיה ופיתחתם אליו אלרגיה רק לאחר תקופה ארוכה של שימוש.

לעומת האלרגיה, הרגישות למוצרי קוסמטיקה הינה מצב בו האדם אינו מסוגל "לסבול" שום תכשיר קוסמטי הבא במגע עם עור הפנים שלו. הביטוי לתופעה הזו הינו מיידי והוא מתרחש כאשר כל תכשיר איפור או טיפוח גורם לתחושת צריבה או גירוד, כשבנוסף לכך ייתכנו גם תופעות של אדמומיות, נפיחות ועוד. לא ברור מדוע נגרמת הרגישות אך אם יש לכם עבר של  עור לא בריא, יש לקחת בחשבון שאתם יותר חשופים לרגישויות ו"מועדים לפורענות" הרבה יותר.

איך נדע אם אנחנו רגישים או אלרגיים?


תופעות של רגישות ואלרגיה עשויות להיראות דומות בשטח והאמת, שאין זה מתפקידנו לאבחן או לדעת אם אנחנו רגישים או אלרגיים לחומר או למוצר מסוים. יחד עם זאת, כשאנו עומדים לעבור טיפול קוסמטי או עומדים להתאפר, חשוב  לוודא שאותו חומר שאליו אנו אלרגיים/רגישים לא נמצא במוצרי האיפור או הטיפוח שבהם נשתמש על מנת למנוע בעיות.

לדוגמה, אם אנחנו אלרגיים לבושם, חשוב להשתמש במוצרי איפור וטיפוח נטולי בישום.  אם אנחנו אלרגיים ללאטקס (גומי נוזלי) יש להדביק ריסים בעזרת דבק נטול לאטקס, להמנע משימוש בספוגיות איפור העשויות מלאטקס ועוד.

חשוב לזכור כי אלרגיה נוצרת לחומר (למרכיב) ולא לתכשיר עצמו:
אנשים שאלרגיים לחומרי בישום לא יוכלו להשתמש בשום קרם או מייקאפ או שפתון המכיל חומרים מבשמים. לעומת זאת הרגישות הינה ספציפית לתכשירים מסויימים, כאשר ייתכן כי תכשיר מקביל בחברה אחרת לא יגרום לרגישות כלל. לדוגמה- אנשים שפיתחו רגישות למסקרה של חברה מסוימת, יכולים בהחלט להסתדר עם מסקרה של חברה אחרת ללא כל בעיה.

מהם המרכיבים יוצרי האלרגיות?

ברמה העקרונית – כל מרכיב יכול לגרום לאלרגיה כמו גם לרגישות. יחד עם זאת, ידועים כמה חומרים אשר הסיכוי שיגרמו לאחת מהתופעות הללו הינו גבוה באופן משמעותי:

חומרי בישום וניחוח
במוצרי האיפור מוכנסים לא אחת חומרי ניחוח לתוך מייקאפים, שפתונים, סמקים במרקם קרם ולתוך מוצרי טיפוח רבים. חשוב לדעת כי חומר ניחוח בודד יכול להכיל כמה מאות מרכיבים שונים ולכן מי שאלרגי לבשמים לא יוכל להשתמש בשום מוצר המכיל ריח משום שיהיה קשה לבודד את הגורם אשר מעורר אלרגיה מתוך כלל מרכיבי הניחוח של המוצר הזה.

חומרים משמרים
השימוש בחומרים משמרים (פאראבנים) בתעשיית הקוסמטיקה הינו נפוץ ומתבקש משום שמוצרי הקוסמטיקה מתנהגים בדיוק כמו מזון: הם מכילים מים, שמנים, סוכרים וחלבונים. השימוש בחומרים משמרים הינו הכרחי משום שמוצרי האיפור והקוסמטיקה שלנו נשמרים במשך זמן ממושך בטמפרטורת החדר, מה שיוצר תנאים אידיאליים להתפתחות חיידקים. זו הסיבה שהתכשירים הללו מכילים לרוב חומרים משמרים העשויים לעורר אלרגיות ואף שנויים במחלוקת היות ולדעת מומחים הם אף גורמים לנזקים מצטברים לגוף בטווח הרחוק. הטרנד הקוסמטי אשר התחיל בשנים האחרונות וצובר תאוצה מבורכת, מעודד את הוצאת הפאראבנים (אותם חומרים משמרים) מתוך התכשירים הקוסמטיים ומציאת חלופות מסוכנות פחות.

עוד מרכיבים העשויים לעורר אלרגיה
חומרי צבע,  שמנים ארומאטיים  ומסנני קרינה.  

אם ידועה לכם על רגישות או אלרגיה חשוב שתזכרו כי אתם עלולים לפתח גירוי לא רק לתכשירי איפור המיועדים לעיניים אלא כמעט לכל תכשיר קוסמטי הנמצא בסביבתכם. אלו יכולים להיות שאריות של בושם מתוך קרם הפנים או אפילו מתוך קרם הידיים שמרחה המאפרת שלכם או הקוסמטיקאית שלכם על עצמה. העברה של שרידי חומרים יכולה גם היא ליצור רגישויות.

למי שמאפר את העיניים: מומלץ להעדיף שימוש של איילינר ומסקרות שאינם עמידים במים משום שהמוצרים העמידים נמצאים בפוטנציאל גבוה יותר של גירוי העור ובנוסף הם קשים להסרה, מה שעלול ליצור עוד גירוי כתוצאה משימוש בחומרי הסרת האיפור.

קרם לחות לעור רגיש לרכישה אונליין
חלב פנים לעור רגיש לרכישה אונליין
תחליב הגנה משמש היפואלרגני לרכישה אונליין
מסקרה המתאימה לעיניים רגישות לרכישה אונליין
איילינר המתאים לעיניים רגישות לרכישה אונליין

אז איך יודעים מהם המוצרים "הבטוחים לשימוש"?

חברות הקוסמטיקה והאיפור נוטות לסמן מוצרים אשר עברו בדיקות רגישות. כל המילים הבאות שמוטבעות לעיתים על מוצרי טיפוח או איפור, מעידות על בדיקות שמתבססות על נתונים סטטיסטיים :

  • "נבדק דרמטולוגית" Dermatologically Tested
  • "נבדק אופטלמולוגית  Ophthalmologically tested"
  • "נבחן למרכיבי עדשות מגע"
    "נבחן לבעלי עיניים רגישות"
  • "היפואלרגני" Hypoallergenic חשוב מאד לזכור כי רוב הבדיקות מתבססות על נתונים סטטיסטיים ולכן כאשר מצוין על תכשיר מסוים כי הוא היפואלרגני או מתאים לעור רגיש וכו', זה עדיין לא אומר לגביו כי הוא צפוי להתאים ל-100% מן האוכלוסייה, היות ואין כל הבטחה שאחוז מסוים מהמשתמשים לא יפתח אליו רגישות.  הפתרון אם כן הוא ניסוי וטעיה:  בדיקה זהירה לגבי כל מוצר ומוצר והסקת מסקנות בהתאם לתגובת הגוף והעור שלכם, באופן אישי כמובן.

לקבלת מתנה

1
2

קבל/י עכשיו לאימייל את תוכנית הלימודים

קבל/י עכשיו לאימייל את תוכנית הלימודים​

[add_utm_tag]
דילוג לתוכן