אוקטובר 28

סודות האיפור מאז ועד היום

כמאפרים וחובבי איפור, האהבה לעולם זה מובילה אותנו לחקור כל פעם מחדש , אודות צבעים, טקסטורות, טרנדים ועוד. איפור ואופנה לאורך ההיסטוריה חוזרים לככב בצורות שונות בזמן בנוכחי.

 זה לא סוד שסודות הקוסמטיקה נעוצים עוד לפני 4000 שנה לפני הספירה . המצרים והרומאים היו נוהגים להשתמש בקוסמטיקה על בסיס עופרת וכספית.

התערובת בשילוב כוהל שימשה להדגשת העיניים .(כוהל הוא כימיקל העשוי עופרת, פיח, שקדים שרופים, נחושת, החומר ידוע גם בשם כחל).  המצרים האמינו כי האיפור מגן עליהם מפני רוחות רעות  ואף יכול להפוך את מאור עיניהם לטוב יותר. אמונות אלו הובילו את האנשים העניים ביותר להתהדר בצלליות על העפעפיים.  גם העם הפרסי תרם את תרומתו לעולם הקוסמטיקה והאיפור. רופא עתיק בשם אבו קאסם – אל זארווי , הידוע יותר בכינויו Abulcasis. נולד בשנת 936 לספירה ומת 77 שנים מאוחר יותר, הצליח לכתוב אנציקלופדיה רפואית בשם אל תסריף. באנציקלופדיה היו  30 כרכים, וחלק שלם של  הוקדש לעולם הקוסמטיקה. לדבריו, קוסמטיקה היא ענף של  עולם הרפואה,  ובאנציקלופדיה היא כונתה :"רפואה של יופי."

משם התפתחה הקוסמטיקה ועולם האיפור פרח!

בימים הראשונים של המאה העשרים, הפך האיפור טרנד אופנתי ברחבי אירופה וארצות הברית. יחד עם זאת ההתפתחות המשמעותית בהיסטוריה של עולם האיפור התרחשה בתעשיית הבידור בהוליווד. היו מספר אנשים עיקריים שראו לראשונה את הפוטנציאל  הגדול של שיווק המוני של עולם הקוסמטיקה ביניהם: הלנה רובינשטיין, אליזבת ארדן ומקס פקטור.

ב1920 – החלה תנועת הפמיניזם את דרכה, המחוכים של המאה הקודמת נזרקו אל הפח, האיפור שעד עתה היה שייך לבתי הבושת, פרץ החוצה והראה את סימניו.

שפתונים אדומים, עיניים כהות, ציפורניים המשוחות בלק אדום עז ושיזוף! כולם היו הצהרה אופנתית. עד אותה תקופה, שיזוף היה מנת חלקם של החקלאים ועובדי האדמה. מעצבת האופנה קוקו שאנל יצרה שפה חדשה, בה שברה מוסכמות חברתיות. נשים החלו ללבוש חליפות, ושיזוף היה הצהרה אופנתית. מוצרי שיזוף על בסיס קרם החלו להופיע בשוק הקוסמטיקה והאיפור, על מנת לחקות את השיזוף האמיתי.

לעומת זאת באסיה החלו להופיע מוצרים להלבנת העור- אסייתים סבורים כי עור חיוור מסמל יופי.

 החל משנות הארבעים פרסומות רבות מאותה העת, השתמשו באיורי נשים, בהם אידיאל היופי הנשי הוצג לראווה. עור פנים מושלם, איילינר, ליפסטיק אדום , על פניהן של שחקניות וידועניות רבות, בשילוב סיסמאות הומוריסטיות על האיפור המיועד "מכרו את הסחורה".

כניסת הצבע לעולם הקולנוע והטלוויזיה בשנות החמישים, יצרו ביקוש אדיר לאיפור. מסכי  הטלוויזיה והקולנוע  יצרו רף חדש לעולם היופי. שחקניות נראו על המסך בעלות עור מושלם. דבר זה שינה לחלוטין את הסטנדרטים של עולם היופי וקוסמטיקה נמכרה בהוצאות פרסום לרדיו בהיקף של 3 מיליון דולר, משם הפרסום המשיך למגזינים נחשקים, חלקן הגדול יועד לגברים. נשים חיפשו לחקות את מראן של האלילות באותה תקופה וניסו להדמות להן.

בשנות ה60 וה70 -, נשים מערביות החלו להיות מעורות יותר בפוליטיקה והחלו להיות מושפעות מהתפתחות הפמיניזם והן בחרו שלא להשתמש בקוסמטיקה ואיפור לשם הצהרה חברתית.

שנות השבעים ציינו את ה"מראה הטבעי" בו נשים כמעט ולא השתמשו באיפור במהלך היום והוא חזר לקשט את פניהן בערב.בעקבות כך הפרסום והמכירות של עולם הקוסמטיקה ירדו משמעותית. שנות ה80 התמלאו בחגיגה צבעונית! מוזיקת הפופ השפיעה על האופנה, שילובי צבעים שלא היו רגילים להם, החלו לעטר את פניהם של זמרים ומעצבי אופנה. לדוגמת בוי ג'ורג, אנני לנוקס ועוד. בד בבד, המודעות לאנטי אייג'ינג  וטיפולי יופי -  גדלה.

הליפסטיק נכנס לאופנה!

1990- הקונסילר החל את דרכו, לא הייתה אמירה אופנתית משמעותית בסגנונות האיפור.

החל משנות ה2000 החלה המודעות לאיפור וקוסמטיקה אורגנית לקבל תאוצה. היום סגנונות האיפור מושפעים מעשורים קודמים, כאשר העשורים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר הם שנות החמישים והשישים ושנות השמונים.

קוסמטיקה ואיפור , הם חלק בלתי נפרד מעולמה של האישה.

הידעת?

 1884 : יוג'ין Rimmel הפך לשוליה של אביו כשברשותו חברת בשמים גדולה בלונדון. בגיל 24, הפך יוג'ין  לרוקח בשמים מומחה, בין השאר היה "גורו" של  קוסמטיקה,  ב1887 לאחר מותו שני בניו החלו לפתח את העסק, ניתנה תשומת לב רבה לאיפור העיניים ולייצור המסקרה.

1900: אנני טרומבו  החלה לראשונה למכור מרככי שיער, טיפולי שיער, מיישרי שיער, במכירת מוצרים מדלת לדלת.

 1904 - מקס פקטור מגיע הישר מפולין אל ארצות הברית, שם מתחיל לבדוק מוצרי איפור וייצורם. 4 שנים מאוחר  מגיע ללוס אנג'לס  שם הוא מתחיל למכור לסלבריטאים את הפודרה הראשונה בשם: "פאן – קייק". מאוחר יותר ב1935, הפודרה נמכרת לקהל הרחב.

1909: יוג'ין שולר, כימאי צרפתי, מקים את חברת "לוראל" וממציא חומר המצליח לצבוע את סיב השערה.

1911 : קוסמטיקאית בשם  אליזבת האברד ופירנצה גרהם  חברו יחד על מנת לפתוח חנות בשדרה ה -5 בניו יורק. לאחר זמן מה, פירנצה גרהם שינתה את שם החנות ל"אליזבת ארדן".

 1914 : חברת הקוסמטיקה קטנה הוקמה והתמחתה במסקרות ושמה "מייבילין".

1932 : צ'ארלס רבסון, הקים את "רבלון" כספקית לקים לציפורניים במגוון צבעים.

1944: בנימין גרין, הרוקח של מיאמי ביץ', מפתח קרם הגנה כדי להגן על עורם של החיילים בדרום האוקיינוס ​​השקט.

1963: לראשונה בתולדות הקוסמטיקה, רבלון מציעה את  הסומק הראשון שלה  בצורת אבקה.

כתבות נוספות באותו נושא

  • איפור יופי קלאסי
    איך הכל התחיל? איפור יופי קלאסי שואב השראה מהאיפור ההוליוודי של שנות ה-50, שכבש את העולם המערבי בסערה דרך מסכי הקולנוע. פניהן של כוכבות הקולנוע היו צריכות להיראות מושלמות ונטולות פגמים כדי להיראות היטב על המסך הגדול. צורך זה הוליד תרבות איפור חדשה, ...
  • ירין שחף מלמד בגרמניה
    בחודש האחרון שוב טסתי לברלין ( בפעם המי יודע כמה ) בכדי להעביר שעור לבוגרי בית ספר לאיפור. בד"כ שאני מגיע לגרמניה, אני מנסה לתאם את ההרצאות שלי ב 2 בתי ספר לאיפור.
  • שיווק בעולם היופי
    סיימתם את קורס האיפור המקצועי, חוויה מרגשת ליוותה אתכם במשך כמה חודשים, ארגז כלי העבודה שלכם מלא בכל טוב... חממת בית הספר הגבוה למקצועות האיפור "ירין שחף", משחררת את גוזליה לעולם הגדול... נשמע מפחיד? איך מתחילים? מה עושים? לפני שאתם נכנסים ללחץ....
  • סודות האיפור של ירין שחף...
    אנו מקבלים שאלות רבות אודות יצירת הלוקים בקמפיין החדש NEW LIGHT , אחת השאלות הנפוצות היא : באיזו טכניקה יצר ירין שחף את האיפור ומהו תהליך העבודה. ביקשנו מירין שחף לחשוף את תהליך העבודה במראה האיפור הבא :
  • איפור שימרי וזוהר
     בהמשך למחקר אודות מוצרי האיפור שהרכיבואת מראות האיפור  של קמפיין "ירין שחף"  החלטנו לבדוק  לוק שימרי וזוהר, המבוסס על טהרת גווני הכתום הבוהקים.